אלכס, (השמות בכתבה בדויים) בחור בלונדיני וכחול עיניים, נכנס אלי לחדר יחד עם בת זוגתו, מהוסס מכווץ ומבטו מושפל מטה. אני מנסה לשווא לפגוש את מבטו המסרב והנמנע. אני תוהה ביני לביני מה מסתתר מאחורי הכיווץ הזה. עינת לעומת זאת, רזה וגבוהה, מחייכת ומיישירה מבט, כולה אומרת אושר ופתיחות.

עינת פורשת בפני בשפה קולחת את הסיפור שלהם שהחל לפני 10 שנים. היא נסעה עם הוריה לרוסיה לתקופה ארוכה, הוא יליד רוסיה ובעל עסק קטן בתחילת דרכו. הם התאהבו כמו בסרטים. סיפור אהבה קלאסי שכזה, מפגש אקזוטי בין תרבויות. לימים הם עוברים לגור בארץ, נמלטים מעוני ודלות, קרירות וריחוק המאפיינים את משפחתו של אלכס, אל תרבות ארץ ישראלית, חמה, לוהטת ומעורבבת. אל האי של הביטחון הרגשי והכלכלי שמאפיינים את משפחתה של עינת. המשפחה המורחבת החמה, לא מתלהבת אך מקבלת את הבחירה, מודעת היטב לעליונות הרגשית והכלכלית שלה.

אלכס דבק בשתיקה נוקבת ורועמת ואני לאט ובעדינות מזמינה להסיר את הקליפות, עד שיום אחד אלכס מביא בעוצמה את כל הכאב, הקושי הדיכדוך והעצב. את המרחק הבלתי נסבל מהתרבות שעליה גדל, את הקושי להשתלב בחברה, את המובטלות המתמשכת ואת תחושת הנחיתות, שאין ממנה מוצא, מול עינת ומשפחתה. "בעצם", הוא אומר לי "אני המשרת בבית…"

אני חושבת על התאומים בני ה- 10 שבבית ועל מה הם סופגים מאבא. על העצבות וההבלגה. על שנים של דיכוי ומשהו גם בליבי מתעצב ומתכרכם.

זוגיות – כור היתוך

במפגש הזוגי, כל אחד מבני הזוג מביא עימו עולם שלם של ערכים, מנטליות, דפוסי התנהגות ודרכי התמודדות. אנו נדרשים בחיי היום יום להתאחד וליצור כעין כור היתוך מחומרים שונים שלא תמיד מתערבבים זה עם זה בקלות וליצור תוצר הרמוני ומתפקד – המשפחה שלנו.

כאשר כור ההיתוך אינו רק בין-אישי אלה גם תרבותי, האתגר הופך למורכב, פעמים מורכב מנשוא. אחד מהצדדים מוזמן להשתלב בתרבות זרה, ללמוד שפה, שלעולם לא תהייה שפתו אימו ונדון לגעגועים תמידיים למוכר ולבטוח, לימי ילדותו. ילדיו ייגדלו על ברכיה של תרבות זרה והוא תמיד יהיה באופן זה או אחר שונה בתוך משפחתו שלו. פגשתי זוגות מעורבים תרבותית שעשו זאת. אז אולי בעצם – לא בלתי אפשרי אך בהחלט מורכב.

בחירות מורכבות או בלתי אפשריות?

לאורך השנים אני פוגשת בחירות רבות של בני זוג, שהבחירה מלכתחילה שמה אתגר או מכשול משמעותי לקיומה של זוגיות תקינה. הפעם הבאתי דוגמא של מפגש בין תרבויות אך קיימות בחירות נוספות מאתגרות:

  • פער גילאים גדול במיוחד בין בני הזוג
  • פער קיצוני בין מעמד סוציו אקונומי של המשפחות
  • בחירה של בני זוג הלוקים במחלה נפשית
  • בחירה של בני זוג שעברו התעללות קשה בילדותם
  • בחירה של בני זוג שמכורים לסמים, אלכוהול, סקס, הימורים וכו'

לרוב, בשנים הראשונות של הזוגיות, האהבה, ההורמונים והתרגשות המפגש מעמעמות את ההשפעה והמורכבות של הפערים, העבר והנטיות ההרסניות של בני הזוג אך ככל שחולפות השנים, ההשפעות ומשמעותן תופסות נפח הולך וגדל במורכבות הבין אישית בחיי הזוגיות.

אחרית דבר

אלכס ועינת, המשיכו את הטיפול במסירות, נאחזים בו כבעוגן שנותן סיכוי לכור ההיתוך ליצור איחוד בין העולמות. אלכס שהגיע קפוץ ומסוגר העז טיפין טיפין לתת דרור לרגשות הקשים שליוו אותו במשך למעלה מעשר שנים. מחליף עמדה מוצקת שגורסת כי : "אלה החיים וזה מה יש…" ל: "אולי ניתן ליצור תמונה אחרת, מתאימה יותר."

הם הביאו יותר ויותר את הקול האותנטי שלהם, את הנאמנות והאהבה הרבה זה אל זאת. את המשמעות והחשיבות של המשפחה אותה יצרו והתבוננו באומץ על מגוון אפשרויות שונות, כיצד להמשיך את דרכם המשותפת. הדרך לא קלה עבורם, אך היום ברור שהדרך היא יחד.

על כל בחירה שאנו עושים בחיים יש כעין תג מחיר דמיוני. המחיר הוא המאמץ והקושי הנפשי עימו אנו מתמודדים בעקבות הבחירה שלנו.

אני מזמינה להתבונן על בחירות משמעותיות אותם עשינו בעבר ועל המחיר שאנו משלמים היום, בחיי היום יום שלנו. אף פעם לא מאוחר מדי, לחשוב על הבחירות שוב ולבחור מחדש באם המחיר היום יקר מדי.